Apakah Retak Pertama dalam Pembakaran Kopi? Info & Tips!

biji kopi di atas meja hitam

Kebanyakan peminum kopi memilih jenama kegemaran mereka, panggang dan perisa kemudian membuat periuk panas setiap pagi. Jika kami bukan peminat membancuh kopi kami sendiri, kami pergi ke kedai kopi tempatan untuk mendapatkan secawan kesempurnaan yang dihasilkan oleh barista dengan lebih kemahiran daripada yang kami miliki. Melainkan anda peminat kopi sejati, proses memanggang biji kopi yang kita makan setiap hari tidak banyak difikirkan untuk memberikan kita tenaga yang kita perlukan untuk mengharungi kehidupan. Walau bagaimanapun, terdapat satu langkah dalam proses memanggang kopi yang kebanyakan kita pernah dengar. Langkah ini dikenali sebagai retak pertama.

Memandangkan retakan pertama adalah legenda apabila diperkatakan, wajarlah anda pernah mendengarnya, tetapi apakah maksudnya? Ringkasnya, retakan pertama ialah bunyi letupan yang akan didengari oleh pemanggang apabila biji kopi hampir boleh dimakan. Mari kita pelajari lebih lanjut tentang retak pertama dan mengapa ia perlu penting untuk semua penggemar kopi duduk dan menikmati secawan joe.

pembahagi 6

Apakah Crack Pertama?

Memanggang kopi adalah proses yang halus. Segala-galanya perlu dilakukan dengan betul agar panggang yang dihasilkan menjadi lazat, penuh dengan aroma, dan keluar dari rak sebagaimana mestinya. Tidak kira jenis kopi yang dipanggang, 2 peringkat penting, atau retak, berlaku. Yang pertama, sudah tentu, dikenali sebagai retak pertama. Ini adalah apabila kelembapan di dalam biji kopi telah tersejat, dan wap tercipta di dalam biji. Apabila wap itu terbentuk, tekanan di dalam membuat kacang retak terbuka. Apabila ini berlaku, biji kopi kemudiannya boleh mengeluarkan kulit perak atau sekam kopinya.

Retakan pertama adalah tanda kacang boleh dimakan. Untuk pemanggang kopi, langkah dalam proses ini dipanggil retak pertama terima kasih kepada bunyi yang dihasilkannya. Bunyinya serupa dengan popcorn meletus dan memberi amaran kepada pemanggang bahawa kacang sedang menghampiri fasa pemanggang ringan proses tersebut. Retakan pertama boleh menjadi cepat dan kuat, atau perlahan dan rendah bergantung pada panggang yang dibuat. Masa yang diperlukan untuk mencapai retakan pertama boleh membantu pemanggang kopi menentukan sama ada biji yang mereka kerjakan adalah berkualiti atau jika mungkin terdapat kecacatan yang boleh mengakibatkan perisa berkualiti rendah.

proses memanggang biji kopi oleh pemanggang berguna di rumah
Kredit Imej: bonchan, Shutterstock

Apa yang Berlaku Seterusnya?

Untuk sesetengah panggang kopi, prosesnya tidak lebih jauh daripada retakan pertama. Panggang ringan biasanya selesai pada ketika ini. Itu tidak bermakna retak pertama adalah satu-satunya. Ya, terdapat retakan kedua apabila memanggang kopi. Kopi panggang sederhana akan menghampiri titik ini, tetapi kopi panggang gelap yang biasanya menunggu retak kedua dan yang tidak dapat dielakkan, namun bunyi lebih lembut yang dihasilkannya. Kebanyakan perisa kopi panggang anda yang lebih gelap dipanggang melebihi celah kedua untuk memberikannya rasa yang lebih menonjol. Pada peringkat ini, penjagaan mesti diambil kerana biji kopi yang dipanggang terlalu lama boleh menyala.

pembahagi 4

Pemikiran Akhir tentang Retak Pertama

Retak pertama dengan mudah adalah langkah paling penting dalam proses pemanggangan kopi. Bagi kita yang hanya meminum kopi kita tanpa mengetahui bagaimana ia dibuat, langkah dalam proses ini adalah sesuatu yang pernah kita dengar tetapi tidak pernah benar-benar memikirkannya. Untuk pemanggang kopi, seseorang yang ingin merasai semua yang ditawarkan oleh biji kopi, ini adalah langkah ajaib. Pada kali seterusnya anda mendengar pemanggang kopi menyebut retak pertama dan betapa menakjubkannya, anda akan memahami lebih lanjut tentang maknanya kepada mereka dan kopi yang anda nikmati dalam cawan anda.


Kredit Imej Pilihan: ben44, Shutterstock

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *