Percutian Kopi Misteri Colombia

Pada Februari 2023, Liga Barista akan membawa juara 2022 mereka dalam lawatan lima hari ke Colombia.

OLEH VASILIA FANARIOTI
KORESPONDEN DALAM TALIAN KANAN

Gambar ihsan The Barista League

Pengeluar acara kopi Liga Barista kembali dengan satu lagi perjalanan Percutian Kopi Misteri—dan kali ini mereka menuju ke Colombia. Pada Februari 2023, Liga Barista (TBL) akan membawa juara 2022 mereka dalam perjalanan lima hari di sekitar negara pengeluar kopi itu. Perjalanan ini, dimungkinkan oleh Barista Kripto, Perlu Barista, BWTdan bekerjasama dengan Kopi Pakcik Arnabakan membolehkan juara untuk berhubung dengan barista tempatan, melawat ladang kopi, dan mengambil bahagian dalam pelbagai aktiviti pendidikan.

Apa yang ada di Store untuk Champs

Perjalanan akan dimulakan dengan festival kopi selama dua hari di Manizalesdiikuti dengan persidangan pendidikan, bertajuk perbualanyang akan menampilkan perbincangan gaya TED Talk daripada pelbagai profesional kopi Colombia. Seterusnya, akan ada hari spa, kemudian lawatan ke ladang Tío Conejo. Di sana, juara akan mendalami pelbagai topik industri seperti penuaian, pemprosesan, bekam, dan kemampanan.

Ladang kopi Tio Conejo di Colombia.  Di latar depan, terdapat pokok palma dan pisang.  Di belakang mereka di atas sebuah bukit kecil terdapat sebuah bangunan berbumbung rumbia dan beranda bertutup.  Di latar belakang sebuah gunung menjulang, dilitupi pokok.
Café Tío Conejo menghasilkan kopi istimewa di Manizales, Colombia.

Pada malam terakhir perjalanan, kembali ke Bogota, TBL akan menjadi tuan rumah Barista Rumbaacara baharu yang mencontohi kejayaan pertandingan mereka yang terkenal di peringkat antarabangsa. Akan ada tiga pusingan pertandingan kopi pantas, serta muzik dan lampu, semuanya dengan sentuhan Colombia!

Ivanov Castellanos, pemilik Tío Conejo, mengiktiraf TBL sebagai rakan kongsi sejati dalam perjalanan kopi ladang. “Kami tidak ortodoks dalam cara kami bergerak dalam dunia kopi; kami sentiasa mahu melampaui yang jelas, dan kami melihat dalam Liga Barista gambaran falsafah itu, “kata Ivanov. “Percutian Kopi Misteri adalah peluang untuk membawa juara ini ke negara kopi kecemerlangan setandinguntuk memperkenalkan mereka kepada barista negara, dan untuk memberikan industri kopi di Colombia visi hidup yang transformatif, mengganggu dan inklusif [with] kopi.”

Imej tiga beg kopi Tio Conejo yang terletak di atas anjung merah.  Tiga jenis Colombia berbeza dalam beg kertas kraf dengan label berwarna berbeza.  Di belakang mereka adalah langit biru dengan awan gebu dan daun palma.
Liga Barista bekerjasama dengan Café Tío Conejo untuk Percutian Kopi Misterinya tahun ini.

Perjalanan untuk Bersambung

Tahun ini menandakan lelaran kedua Percutian Kopi Misteri; yang pertama berlaku pada 2019 di Seoul, Korea Selatan. Enam juara dari seluruh dunia berkumpul untuk bengkel, belajar cara membancuh makgeollidan juga membantu menghasilkan Liga Barista: Seoul.

Tumpuan perjalanan tahun ini adalah sambungan. Ia akan memberi peluang kepada barista dari seluruh dunia untuk bertemu dan bekerjasama, serta berhubung dengan barista dan pengeluar kopi di Colombia. Ini adalah peluang yang menarik untuk mereka mengetahui lebih lanjut tentang industri kopi di Colombia dan menemui perkara yang berlaku di peringkat ladang.

Seorang barista lelaki dan seorang wanita, kedua-duanya memakai turtleneck hitam dan sarung tangan, sedang mencipta minuman kraf.  Seorang memegang penapis di atas gelas koktel manakala yang lain menapis cecair ke dalamnya daripada shaker koktel.
Pertandingan Liga Barista meletakkan barista yang bekerja dalam acara kopi yang menyeronokkan untuk mempamerkan kemahiran mereka.

Steve Moloney, pengasas TBL, percaya bahawa mengurangkan halangan kepada kemasukan dalam industri kopi tidak bermakna menurunkan kualiti acara. “Peserta Percutian Kopi Misteri 2022 adalah buktinya. Kami mempunyai barista juara yang luar biasa dan pelbagai dari seluruh dunia yang berada di puncak permainan mereka, dan kami sangat teruja untuk mereka dapat berhubung antara satu sama lain dan dengan komuniti di Colombia,” katanya.

Lima orang dalam pasukan Bolivia.  Seorang wanita berpakaian serba hitam, seorang berbaju pic, bertudung.  Mereka mengangkat tangan bersama-sama.  Seorang lagi wanita berkopiah besbol dan ekor kuda sedang bertepuk tangan.  Dua orang lelaki sedang ketawa dan menunjuk antara satu sama lain.
Pasukan Bolivia mendengar berita kemenangan di acara Liga Barista.

Jika anda ingin mengetahui lebih lanjut mengenai Percutian Kopi Misteri tahun ini, nantikan Liga Barista laman web dan saluran media sosial untuk pengumuman.

MENGENAI PENGARANG

Vasileia Fanarioti (dia) ialah wartawan dalam talian kanan untuk Majalah Baristadan penulis salinan dan editor bebas dengan fokus utama pada ceruk kopi. Dia juga pernah menjadi penulis salinan sukarela untuk SAYA BUKAN BARISTA NPO, menyediakan kandungan untuk membantu mendidik orang ramai tentang barista dan kerja mereka. Anda boleh mengikuti pengembaraannya di thewanderingbean.net.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *